torstai 4. syyskuuta 2014

#kutsumua

http://www.lukio.fi/kutsumua/

Mä olen kohdannut kiusaamista esikoulusta yläasteen viimeisimpiin luokkiin. Mä olen ollut kiusattu ja mä olen nähnyt kiusaamista. Mua on kutsuttu kääpiöksi, läskiksi, lihavaksi, pätkäksi, kakaraksi, säälittäväksi, vammaiseksi, mitättömäksi, invalidiksi ja lista jatkuu vielä..

Mä puutun kiusaamiseen jos sellaista nään. Mä en pelkää sitä, että se kiusaaminen kohdistuisi siitä kiusatusta muhun. Mä en halua nähdä sitä tuskaa, jota kiusattu kokee. Kenenkään ei tarvitse sietää kiusaamista eikä kenenkään tulisi sitä paskaa kokea. Mä olen puuttunut ihan vain kaverillisiin kiusatilanteisiinkin, ulkopuolisen silmään kaikki näyttää niin erilaiselta. Mä puolustan mun kavereita ja perhettä viimeiseen asti. Mä puolustan itseäni. Kukaan ei ole toista ihmistä parempi ja kukaan ei ansaitse tulla kiusatuksi eikä kiusaamiselle ole ikinä mitään syytä. Kukaan meistä ei ole kaikkivaltias. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Ja vaikken uskonnollinen ihminen olekaan, niin synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Kellään ei ole oikeutta riistää toiselta turvallisuudentunnetta tai iloa. Kiusaaminen aiheuttaa turvattomuutta, luonteenmuutoksia, pelkoa ja kaikkea mahdollista muuta vahingollista. Pahimmasss tapauksessa se voi johtaa kiusatun itsemurhaan.

Face the truth world. Vaikka kiusaamisesta ei puhuttsisi sitä tapahtuu aina ja kaikkialla. Mun mielestä on luuserimaista, että sen sallitaan tapahtua. Puuttukaa siihen. Auttakaa kiusattua. Auttakaa hätää kokevaa. Auttakaa ihmisiä. Pistetään kiusaamiselle piste.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti