torstai 9. elokuuta 2012

ruokavalio ja luonnontuotteet

Hei kaikille!
Jee kiitos ihan superisti kaikille siitä, että ootte käyneet katsomassa täällä ja nostattaneet mun kävijälaskurin kunnioitettavaan yli kahteentonniin! Kiitos!
Sitten illan aiheeseen.
Varoitus: teksti saattaa (lue: todellaki) sisältää kirjoittajan omia raakoja näkemyksiä aiheesta.
HUOM! Teksin tarkoitus ei ole loukata ketään yksittäistä henkilöä, ryhmää tai vastaavaa. Esitän vain oman hyvin vahvan mielipiteeni asiasta. :)

Mä henkilökohtaisesti en ole koskaan uskonut siihen, että ruokavalio voisi muuttaa sun oloa (nyt kaikki viherpiipertäjät hiljaa kun mä kerron oman näkemykseni). Mulle on aina siis niin pitkään kuin mä jaksan muistaa työnnetty lääkkeitä käteen ja käsketty niellä ne. Useimmat niistä lääkkeistä ei ole tehonnut, joten miksi mitkään luonnontuotteetkaan tehoaisi? Mä en ole koskaan mennyt mihinkää AloeVera tai kasvisruokailija- retkuun. Kieltämättä liharuoka on joskus niin ällöttävää, että kasvisruoka miellyttäisi enemmän, mutta parantaako se oikeasti elämänlaatua?

Mähän en syö nykyään makkaraa enkä nakkeja, en mitään kaupan valmismössöä enkä itsetehtyä. Mun mielestä ne on vain tosi ällöttäviä. Jauheliha, pihvit ja vastaavat menee kuitenkin enemmän kuin mielellään alas. Mä saan lihasta kaiken proteiniin ja muut ravintoaineet, mitä mä tarvitsen. Tietyt kasvikset menee mielläänkin alas, mutta joskus koulunkin salaatit näyttää tieteellisiltä kokeilta (ei pahalla!) jos ne on seisseet vähänkin liian pitkään tai vanhat salaatit on sekoitettu keskenään, ja niitä ei tee mieli nielaista. Mä kuitenkin pyrin täyttämään lautaseni, aina tarpeiden suosiessa, sen lautasmallin mukaisesti. Kana on hyvää jos se on oikein tehty. Possu on ihan superhyvää, naudasta puhumattakaan. Poronkäristys ei. Miks meille suomalaisille tuputetaan sitä? Se on kamalaa tavaraa!
Risotot mulla ei mene alas, eikä kirkasliemiset keitot jos niissä on paprikaa. Älkää käsittäkö väärin mä tykkään paprikasta, syön sitä joka aamu! Mun mielestä paprika vaan ei tee keitoille oikeutta, niinkuin lihaliemikuutiot ei kuulu risottoon!

Okei nyt meni ruokablogiksi. Eli sehän on siis todistettu, että makkaran liikasyönti tukkii verisuonet ja siinä on paljon sellaista tavaraa, joka ei välttämättä ihmiskroppaan kuuluisi ollenkaan. Siksi mä lopetin makkaran syömisen, ja siksi koska se haisee ja maistuu kamalalle kun sitä paistaa. Tai keittää. On myös todettu, että kasvisruokavalio on oikeesti kanska bra ihmiskeholle, JOS kasvisruokailija saa syömästä ruuastaan kaikki tarpeelliset ravintoaineet. Hiilihydraatit, proteiinit, rasvahapot, natriumit, kalsiumit, kaliumit ja mitä näitä nyt onkaan. Kahvi ei tee hyvää mahalle, niin yksi ultraäänilääkäri mulle sanoi kerran kun kysyi, että juonko kahvia. En juo. On hyvä etten juo enkä varmaan siihen litkuun koskekaan. Teetä kulutan enemmän kuin tarpeeksi. Vesi mulle maistuu kuten myös maito ja useat maitotuotteet mikä on hyvä mun osteoporoosin kannalta. Salmiakki on mun paras kaveri, ja mulla on melkein aina aski mukana laukussa, mikä ei oo hyväksi mun verenpaineelle. Mutta mitä siitä tulisi jos me oikeasti ruettais miettimään, että mitä me saadaan syödä kun KAIKESSA on nykyään joku haitallinen terveysvaikutus! Ei mitään! Suomen sairaalat olisi täynnä suolaliuosruokinnassa olevia ihmisiä, kun kukaan ei halua syödä mitään kiinteää kun pelkää selluliittia (kärjistetty esimerkki)!

 Suola kerää nestettä, makkara tukkii verisuonet, sipsit ei oo hyväksi iholle, kokis on vessanpöntön huuhteluainetta, hedelmäkarkeissa on E- koodeja vaikka Afrikkaan jaettavaksi, alkoholi pilaa maksan. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Onhan lääkkeissäkin sivuvaikutuksia, jotkut jopa tosi yleisiä ja vaarallisia ja silti niitä syötetään meille! Trexanista voi maksa mennä piloille, biologiset voi aiheuttaa ties mitä kolmannen käden kasvamisia, särkylääkkeistä voi vatsa tulla kipeäksi. Tätäkin listaa voisi jatkaa vielä pitkään. (Älkää nyt herranjestas lopettako hyväksi havaittua lääkitystänne ainakaan tän tekstin perusteella!) Ruokaa ei saa jättää syömättä, eikä lääkkeitä ottamatta, vain sen takia että pelkää sivuvaikutuksia. Mulla on muutama reumakaveri jotka syö kasvisruokaa ja ruokavalion muutos on auttanut heillä kuuleman mukaan todella merkittävästi. Tai no merkittävästi ja merkittävästi, mutta närästys on kuulemma ainakin loppunut. Tuohon mäkin uskon, että närästys voi loppua, mutta en silti usko että sianlihan poisjättäminen ruokavaliosta auttaa nivelkipuihin. Mä en ikinä voisi jättää lihansyömistä vaan sen takia, että se VOI auttaa mun reuman kanssa. En silti sano, ettei se toimisi, joillain voi toimia. Mä en vain ole koskaan uskonut siihen, joten se ei mulla siksikään varmaan toimi. Mä en osaisi elää ilman punaista lihaa ja kaikki respektit niille, jotka pystyy elämään pelkällä kana ja kala linjalla!

Mä en ole myöskään koskaan uskonut mihinkään luonnontuotteisiin en aloeveraan tai mihinkään ihmeyrtteihin tai pillereihin joita ei saa apteekista ja jotka parantaa kaiken! Mä voin perustella! Mulle on tuputettu kymmeniä eri pillereitä ja neuloja ja litkuja naamaan ja kroppaan. Mikään niistä ei ole kovin hyin tehonnut, muutakuin kortisoni, johon olen rakastunut. Jos sellainen ihmelitku olisi joka kaiken parantaisi mä varmaan söisin sitä jo. Mutta jos lääketehtaissa sitä ei ole vielä kehitetty en mä ryhdy mitään luonnontuotetta omin päin napsimaan. Musta vaan ajatus siitä, että luonnosta löytyvä yksittäinen kasvi ilman mitään muuta auttaisi mun nivelvaivoihin paremmin kuin kortisoni, tuntuu absurdilta. Psykologiaa vähän opiskelleena tosin tiedän jo sen verran, että omalla ajatusmaailmalla on valtava merkitys siihen miten asiat toimii. Mä en ole koskaan uskonut ruokavalion muutoksen tai luonnontuotteiden kokeilemisen ollut minkään arvoista, joten en ole koskaan kokeillut koska en usko niihin, eikä ne varmaan mulla toimisikaan mun ajatusmaailman vuoksi. Toisaalta taas ihminen joka uskoo kyseisiin muutoksiin, voi reagoida näihin eri tavalla kuin minä.

Joten siis. Ruokavalion muutos voi johtaa joihinkin muutoksiin reuman ja nivelten suhteen, kuitenkaan mitään ihmeitä ei kannata rueta odottamaan, koska sanomattakin on selvää, että ruoka on aina ruokaa ja lääkkeet lääkkeitä.
Toivottavasti saitte joitain selvää, koska kirjoitin tän tosi nopsaan kun ideoita vaan tuli ja mielipiteitä aiheesta riittää! :)



kuvat:weheartit.com

8 kommenttia:

  1. Tutkimusten mukaan kasvisruoka voi kyllä saada aikaan merkittäviä vaikutuksia reuman hoidossa. Eikä ihme. Tyydyttynyt rasva sitoutuu TLR-4-reseptoriin, joka lisää tulehdusta. Moni autoimmuunisairauksista kärsivä sanoo, että huomaa heti olonsa huononevan, jos syö esim. punaista lihaa... Maitotuotteita kannattaisi samoin vältellä. On surullista, että Suomessa vielä levitetään Valion rahoittamaa urbaanilegendaa, että maitotuotteet ehkäisisivät osteoporoosia. Suosittelen kokeilemaan, voit olla yllättynyt, miten suuri ero voinnissasi on!

    Immunosuppressantit kuten Trexan ja biologiset lääkkeet pidemmän päälle ainoastaan pahentavat sairautta. Niiden käyttö autoimmuunisairauksien hoidossa on todella irrationaalista ja vastuutonta, eikä mene montaakaan vuotta, kun niitä aletaan pitää yhtä järjettöminä kuin lobotomiaa nyt pidetään.

    Reumapotilaan olisi ensiarvoisen tärkeää saada käyttöönsä pieniannoksinen naltreksoni, joka on ylivoimaisesti tehokkain ja turvallisin lääke reumaan. Sen näkee hyvin tästäkin taulukosta: http://curetogether.com/blog/2011/06/07/rheumatoid-arthritis-treatments/. Perinteiset reumalääkkeet pärjäsivät surkeasti, LDN on ylivoimainen.

    Suosittelen perehtymään oman sairautesi hoitoon. Se voi tuntua raskaalta ja vaikealta, mutta se on ainoa tapa varmistaa, että saat oikeasti hyvää hoitoa ja siten myös voit hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensinnäkin, kiitos paljon kommentistasi! Mulle on tärkeää, että ihmiset tuo omia mielipiteitään julki vaikka ne ei mun kanssa yhteen kävisikään.
      Tarkoitukseni ei ole lytätä nyt sun eikä kenenkään muun mielipidettä, vaan vastata kommenttiisi! :)

      Kyllä moni autoimmuunisairauksista kärsivää voi kokea olonsa parantuvan jos jättää punaisen lihan pois. Mä en siis tosiaankaan voisi jättää lihaa pois, koska mä rakastan lihaa. Mulle kasvisruokavalio jokapäiväisenä ei vain tulisi kysymykseenkää, koska lihassa on paljon ravintoaineita joita mä ainakin tarvitsen. Mä myös totesin, että se että toimiiko ruokavalion muutos voi olla pään sisällä, eli puhdasta psykologiaa.
      Mutta tuohon maitojuttuun mun on nyt pakko tarttua. Mä EN voi jättää maitoa pois, ja ottaa riskiä että se auttaisi mun sairauteen. Monet lääkärit on sanoneet mulle, että maidosta saatu kalsium ja kalkki on mulle erityisen tärkeää mun osteoporoosin kannalta. Mä juon ja syön maitotuotteita paljon, koska ne auttaa kalsiumin ja D-vitamiinin imeytymisessä.

      Mä en uskalla lähteä muuttamaan mun lääkitystä noin vain, ja heittää trexania ja biologista lääkettä roskakoriin, koska mä olen todennut mun oman voinnin kannalta mun nykyisen lääkityksen hyväksi. On myös hassu juttu, että kaikki harvinaiset sivuvaikutukset, tulee yleensä just mulle. Mun äskeisen lukeman mukaan LDN ei kuulosta mun lääkkeeltä ollenkaan
      Mä olen perehtynyt oman sairauteni hoitoon ja tiedän missä mennään ja mitä mun kropalle kuuluu ja mikä sille sopii.

      Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä kuulostaa sarkastiselta tai töykeältä. Mutta jos kuulostin olen pahoillani, mutta kuten sanoin kunnioitan mielipdettäsi ja tuomaasi näkökantaa joka avarsi taas hieman mun maailmankuvaa! :)

      Poista
  2. Kiitos mielenkiintoisesta blogista! :)
    Tämä kirjoituksesi kuulostaa kovasti itseltäni silloin, kun päällimmäinen ongelmani vielä oli reuma (tarkemmin juveniili oligoartriitti). Niveltulehdukset vain tuli ja meni elintavoista riippumatta -ja sairastamisen ekat 15 vuotta myös lääkkeistä riippumatta ja ehdinki käydä läpi kaikki klassiset reumalääkkeet ja sytostaatit. Humirasta löytyi sitten ihmelääke niin reumaan kuin iriittiin. Koitin syödä myös joitain ravintolisiä mutta ei niilläkään tuntunut olevan mitään vaikutusta.
    Mutta sitten tulivat kivut ja minulla diagnosoitiin HMS ja fibromyalgia. Olin yhtäkkiä huomattavasti motivoituneempi käymään läpi itsehoitomenetelmiä koska koin, että tulehduksen ja siihen liittyvän kivun kanssa kyllä pärjäsi, vaikean kivun kanssa enää ei. Niinpä lopetin punaisen lihan, maitotuotteet, lisäaineet ym. ja olo parani huomattavasti. Kalaa syön paljon ja olemmin myöhemmin palauttanut myös osan maitotuotteista ruokavalioon. Silti syön myös paljon kalsiumia purkista ja D-vitamiinia 100µg päivässä.
    Myöhemmin minulla diagnosoitiin Ehlers-Danlos ja siihen liittyvä CFS eli krooninen väsymysoireyhtymä. Olen ollut kivun ja uupumuksen vuoksi jo vuosikausia sairauslomalla ja joudun käyttämään liikkumiseen sähkäriä. Diagnoosien myötä löysin onneksi myös tutkimustietoa siitä, miten esimerkiksi solujen ravinnonsaantia voi parantaa lisäravinteilla. Nykyään syön päivittäin kasan lisäravinteita ja uupumus on jonkinverran helpottanut, enkä ole enää kaiken aikaa maitohapoillakaan.
    Kaiken kaikkiaan olen siis sekä samaa että eri mieltä. Ravinnosta, ravintolisistä ja joistain muista itsehoitomenetelmistä voi löytää ison avun, jos sairaus sattuu olemaan sellainen. Ja yksilöllistähän se sittenkin on. Iso osa vaihtoehtohoidoista on ihan huuhaata (homeopatia, magneettirannekkeet ym.) mutta on myös monia, joista on tutkimusnäyttöäkin. Keskustelussa yritän itse antaa vinkkejä muille oman tietämykseni valossa mutta koen itsekin kovin ärsyttävänä, jos jollakulla on omasta mielestään joku ihmeparannuskeino kaikkeen. Helposti tulee vielä sellainen syyllistävä sävy, että "et vain viitsi syödä oikein, liikkua oikein tms. ja olet syystä noin huonossa kunnossa". Ihmettelin aikanaan Heinolassa myös monesti sitä, kuinka vieläpä eri sairautta, sitä tavallista nivelreumaa sairastavat eivät meinanneet uskoa, että pastoaminen ei minulla auta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi! Olen taas viisaampi muun maan menosta. :)

      Hienoa, että ruokavalion muuttaminen on sinulla auttanut! Mä olen kuitenkin niin nuori, että ne lisäainepommit (karamellit, limsat ja vastaavat..) kuuluvat hyvin tiiviisti elämääni. Diagnoosilistasi on kunnioitettavan pituinen ja eri hoitomenetelmien läpikäynti on turhauttavaa (kokemuksen SYVÄ rintaääni..) joten on hienoa jos niinkin ''pienellä'' muutoksella olet saanut jonkinlaisen kontrollin kehostasi.
      Mäkin väännän kalkkitabletteja, joissa on D-vitamiini lisät, joka päivä kaksin kappalein, ja kaiken kaikkiaan, vaikka en pillereistä pidäkään olen tyytyväinen tämän hetkiseen lääkehoitooni. :)

      Ja nyt tullaan siihen itse aiheeseen. Kiitos kun sanoit, että jos sairaus on sellainen ja että asia on yksilöllistä! Mä en ole koskaan uskonut näihin Aloe Vera, ravintolisä ja muihin vastaaviin, joten mulla ne ei varmasti toimisikaan. Jollakin toisella ihmisellä voi olla esimerkiksi juuri tuota fibromyalgiaa taustalla, johon tietynlainen ruokavalio voi auttaa. Mulla ei ole fibromyalgiaa ja mä olen yleisesti ottaen myös hyvin pirteän oloinen päivittäin, joten en usko että ruokavalion muutos voisi mulla tehdä mitään muuta kuin tuoda lisää energiaa, joka ei välttämättä olisi kavereiden ja perheen mieenterveyden kannalta hyvä juttu. :)
      Mä en homeopatiasta paljoa tiedä, mutta noi magneettirannekeet ja sormukset on mulle tuttuja äidin kautta. Ja täytyy sanoa, että olen sinun kanssasi hyvin vahvasti samaa mieltä niistä: täyttä huuhaata. Mutta se täytyy myöntää että ovathan nuo jotkut ihan kivan näköisiä.. :)

      Ihmisten mieli toimii eritavoin ja mun mielestä se, että ihmistä 'syytetään' omista kivuista ja huonosta tilasta on hyvin typerää käytöstä. Ei kai kukaan nyt tahallaan itselleen huonoa olotilaa aiheuttaisi?
      Ihmisiä ja kehoja on maailmassa miljardeja erilaisia, ja niinkauan kuin on erilaisuutta, on myös omia mielipiteitä, vaikka kaikki mielipiteet eivät olisikaan niin hyviä kuin meidän 'viisaiden'. ;)

      Kiitos vielä kokemuksiesi jakamisesta ja kehuista. Mä olen iloinen, että joku tätä blogia lukee ja jos tästä on edes apua tunteiden purkamiseen niin hyvä niin! :)

      Poista
  3. Sulla on ihanan aito ja kokemukseen perustuva blogi! Itse olen sairastanut lapsireumaa 2,5-vuotiaasta ja melkein kaikki ns. 'Tavalliset lääkkeet' ja monet biologiset lääkkeet olen kokenut. Mulla reuma alko mennä tosi pahaks muutama vuos taaksepäin, eikä mikään tuntunut auttavan, varsinkaan lääkkeet. Olin melkeinpä sairaampi lääkkeistä kuin itse reumasta. Joten tehtiin aika radikaali päätös ja jätettiin lääkkeet pois ja puhistettiin elimistö isolla ruokavalion muutoksella. Ja nyt on porskutettu puolisentoista vuotta hyvällä voinnilla ja vain muutamalla paikallishoidolla, kun ennen niitä oli parin viikon välein monessa nivelessä kerralla. :) tsemppiä sulle reuman kanssa!

    http://lifeasalittlemy.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yritän pyrkiä aitouteen joten hyvä jos se tuntuukin sille, kiitos ! :)

      Hienoa jos sulle on löydetty ruokavalion avulla se oikea juttu tämän sairauden kanssa elämiseen. Paikallishoidot on loppujen lopuksi se pienin paha tässä sairaudessa, niihin on kuitenkin se lääke. :)

      Kiitos paljon tsempeistä, samoin sinne päin !

      Poista
  4. ''On myös todettu, että kasvisruokavalio on oikeesti kanska bra ihmiskeholle, JOS kasvisruokailija saa syömästä ruuastaan kaikki tarpeelliset ravintoaineet. Hiilihydraatit, proteiinit, rasvahapot, natriumit, kalsiumit, kaliumit ja mitä näitä nyt onkaan.''

    Sun tiedot ei taida olla ihan ajan tasalla tässä asiassa. Kaikki energia, mitä sä saat syödessäsi esim. sen pihvin, on alun perin peräisin eläimestä joka on kasvissyöjä. Kasvin syö kasvissyöjä ja kasvissyöjän syö lihansyöjä... Joka kerta alkuperäinen energiamäärä pienenee. Näin ollen on tieteellinen fakta, että lihansyöjien täytyy syödä paljon enemmän lihaa saadakseen saman määrän energiaa kuin kasvissyöjän täytyy syödä.
    Lisäksi Suomessa asuu suuri määrä maidonjuojia suhteessa muihin maihin. Suomessa esiintyy tähän lukuun nähden todella paljon suolisto- sekä luustosairauksia. Maissa, joissa ei juoda lainkaan maitotuotteita ei esiinny myöskään osteoporoosia.
    En halua loukata, mutta koska blogiasi on mainostettu mm. Ortonin nuorten osastolla, on mielestäni tälläisten lausuntojen antaminen vastuutonta. Annat tieteellisestä näkökulmasta katsottuna virheellistä tietoa monelle reumaa sairastavalle nuorelle. Vaikka ymmärränkin, että kirjoitat blogiasi oman kokemuksesi perusteella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ja kiitos kommentistasi.
      Teksti on melkein 7 vuotta vanha ja olen kasvanut ihmisenä tuosta ajasta melkoisesti. Mielipiteeni ruokavalion vaikutuksesta hoitoon omalla kohdallani ei ole muuttunut, mutta olen kuitenkin kasvattanut nykytietojen valossa omaa tietoisuuttani mm. vegaanisuudesta ja korvaankin itse nykyisin lihatuotteita korvaavilla tuotteilla.

      Poista