lauantai 3. maaliskuuta 2012

niveltulehdukset

Reuman nurinkurinen ja paskin puoli (anteeksi suorasukaisuuteni).
Mitähän niistäkin sanoisi ettei saisi toisia pelkäämään. Toisaalta täällähän on tarkoitus kertoa asioista realistisesti?
Niveltulehdukset on oikeesti ehkä neulojakin kamalampaa. Kaikkein kamalimmat niistä tekee lääkärit, jotka ei hoida niitä vaan katsovat vain liikeratoja (itselleni tapahtunut näin moneen kertaan) ja kun liikeradoissa ei ole vikaa ei ole siis nivellessäkään nestettä, vaikka sen turvotuksen näkisi päällepäin.

Niveltulehdukset kerryttävät niveliin nestettä, joka aiheuttaa lämpöä ja turvotusta ja kipuilua. Tulehdukset nivelissä on hyvin yksilökohtaisia, kuten yllä jo ilmaisinkin. Joillakin tulehdukset eivät näy muuta kuin ultraäänikuvauksessa, toisilla ne näkyvät selvästi ja jotkut eivät välttämättä edes tiedä milloin nivelissä on turvotusta. Nivelten ollessa turvonneina jokapäiväinen normaalitoiminta on oikeesti tosi kökköä. Koulussa ei saa kirjoitettua, jos se yksikin sormi on kipeä tai piirtäminen on vaikeaa ranteen takia. Käveleminen tuottaa tuskaa jos nilkkaa ei saa taitettua ja istuminen tekee lonkan takia kipeää. (kyllä kaikesta mahdollisesta turvotuksesta on kokemusta paitsi siitä ''kivasta''.)

Nivelten ollessa tulehtuneet se tulehdus vahingoittaa niveltä ja esimerkiksi mulla on kaikki sadattuhannet kortisonipistokset ja tulehdukset aiheuttaneet lonkissa ja polvissa sen, että tekonivelleikkausta olen odottanut jo muutaman vuoden. Mulla on vasemmassa polvessa valgusta (virheasentoa) 20 astetta, mikä meinaa mun tapauksessa sitä että se polvi kääntyy ulospäin. Polveni tykkäävät myös lähteä seikkailemaan itsekseen eli lähtevät pois paikoiltaan, kyllä omistan polvituen, kyllä olen maailman itsepäisin ja sitkein ihminen ja olen sanonut lääkäreille että istun koulussa pyörätuolissa vasta kun polvet pettävät lopullisesti alta. Ei en oikeastaan käytä sitä polvitukea muutakuin pakon edessä (lue:äiti pakottaa) ja kun käveleminen on oikeesti vaikeaa.
Suurin unelma oikeastaan tällä hetkellä onkin, että pääsisin juoksemaan suorilla polvilla.

Nyt tää meni sivuraiteille tää teksti (olen kirjoittanut tätä nyt kolme päivää, koska olen laiska)
No joka tapauksessa. Niveltulehdukset aiheuttaa jokaisella ihmisellä erilaisia kipuja. Ja mun mielestä mitään kipua ei saa aliarvioida, vaikka joskus voikin miettiä että missä kohtaa lapsi valittaa kipua (lue: ei pysty siivoamaan, koska polvi sattuu mutta trampalla hyppiminen onnistuu oikein hyvin).Tulehdukset täytyy tietyissäkin määrin vain kestää niin kauan että ne hoidetaan. Mä saatan olla nyt ilkeä, mutta mä olen itse kantapään kautta oppinut, että kaikkea ei kannata aina rueta maailmalle huutelemaan ja joskus on parempi olla hiljaa ja purra huulta. Totta kai joskus on päiviä jolloin ei pääse ylös sängystä ja kouluun meno on ylivoimaista. Koulu täytyy kuitenkin käydä ja joskus kannattaa miettiä oikeesti, että pystynkö menemään tänään vai en.

Tiivistäen: opettele tunnistamaan niveltulehdus ja laiskuus. Opettele tunnistamaan oikea kipu ja leikitty kipu.

mä yritän tehdä joskus jonkun paremman tekstin, mulla oli nyt vain hyvää aikaa ja liikaa ideoita! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti